Waarom Innoveren?
1 Concurrentiepositie
Je moet als bedrijf innoveren om de huidige positie op de markt te behouden of zelfs te verbeteren voor de toekomst. Als je niet in staat bent om meerwaarde te (blijven) bieden aan je klanten, loop je het risico dat je product of dienst niet meer actueel is en je klanten dus bij je weglopen. Als de behoefte van de klant verandert, is het belangrijk dat je op tijd met die wensen mee verandert. Daarbij gaat het niet alleen om het bedenken van nieuwe diensten en producten, maar innovatie kan prima bestaan uit het verbeteren wat je vandaag de dag al hebt of doet. Zijn er misschien nieuwe markten die je kunt aanboren, of zijn er verbeteringen in bedrijfsprocessen mogelijk die winst opleveren? Bedrijven die niet innoveren zullen hun concurrentiepositie en uiteindelijk hun bestaansrecht verliezen.
2 Onderscheidend vermogen
Prijs is nog steeds een concurrentiewapen, maar veelal geen strategie waar de meeste bedrijven voor kiezen. Onderscheidend vermogen is in de meeste gevallen het adagium. Door innovatieve producten, processen en ideeën kun je je onderscheiden van je directe concurrenten. Geef klanten een reden om jouw producten en/of diensten af te nemen. Bied hen iets nieuws dat waarde toevoegt aan hun leven of hun werk. Een Amerikaanse spreker op het gebied van innovatie zei eens: ‘Ondernemers en innovators hebben veel gemeen. Succesvolle ondernemers zijn vaak degenen die bruikbare uitvindingen weten te transformeren tot waardevolle innovaties’.
3 Kortere levenscyclus van producten
Veel producten hebben een steeds kortere levenscyclus. De ontwikkelingen op de markt halen elkaar in en veel producten worden gekannibaliseerd. Om mee te kunnen in deze continue ontwikkeling is het belangrijk om je product en het productieproces te blijven vernieuwen en verbeteren. Doordat je nieuwe manieren vindt om bijvoorbeeld duurzaam of goedkoper te produceren, kun je aantrekkelijker worden voor je bestaande, maar ook voor een nieuwe doelgroep.
De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, en klanten verwachten dat jouw producten en diensten voldoen aan die recente ontwikkelingen. Als je een nieuwe auto koopt, verwacht je immers ook dat er centrale vergrendeling op zit.
4 Verhogen arbeidsproductiviteit
Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven veel kennis ontwikkelen. Het succes van innovatie wordt echter slechts voor 25 procent bepaald door investering in onderzoek en ontwikkeling, en voor 75 procent door factoren op het gebied van mens en organisatie. Volgens onderzoekers zouden bedrijven meer moeten inzetten op organisatie- en managementvernieuwing. Door sociale innovatie kan onder meer de arbeidsproductiviteit worden verhoogd en de kwaliteit van arbeidsverhoudingen worden verbeterd.
Kortom, innovatie helpt je als ondernemer:
- bij het laten groeien van je bedrijf door meer verkoop en hogere marges;
- productiever te zijn;
- kosten te besparen terwijl de kwaliteit gewaarborgd blijft;
- effectiever te concurreren;
- merkwaarde op te bouwen;
- samenwerkingsverbanden en relaties te bouwen.
Ondernemers die niet innoveren, riskeren:
- het missen van nieuwe marktmogelijkheden;
- het verlies van marktaandeel aan (innovatieve) concurrenten;
- het teruglopen van productiviteit en efficiëntie;
- een stijging van kosten;
- het dalen van de motivatie van medewerkers;
- verkleining van de marges en teruglopen van de winst;
- het einde van hun onderneming.